Izmjene u postupku prisilne naplate potraživanja na temelju vjerodostojnih isprava (E-OVRHA) od 2021. godine do danas

PODNOŠENJE PRIJEDLOGA ZA OVRHU na temelju vjerodostojne isprave ručnim unosom podataka

Prijedlozi za ovrhu na temelju vjerodostojnih isprava više se ne podnose nadležnom javnom bilježniku prema izboru ovrhovoditelja, već je za podnošenje prijedloga za ovrhu potrebno pristupiti Informacijskom sustavu E-OVRHE uz prethodnu autentifikaciju i autorizaciju upotrebom vjerodajnica sustava visoke razine sigurnosti te prijedlog podnijeti na propisanom obrascu u elektroničkom obliku (https://e-ovrhe.pravosudje.hr/#/home).

Pristupom Informacijskom sustavu E-ovrhe otvaraju se polja za unos podataka potrebnih za izradu prijedloga za ovrhu te se ista prikazuju dinamički s obzirom na to tko je ovrhovoditelj odnosno ovršenik (fizička osoba, pravna osoba, suvlasnici stambene zgrade) s obzirom na vrstu vjerodostojne isprave, vrstu i valutu tražbine, potražuje li se kamata i kakva vrsta kamate (zatezna, ugovorna).

Na temelju tako unesenih podataka formira se tekst prijedloga za ovrhu u obliku elektroničke isprave (pdf dokument). Ovako generirani prijedlog za ovrhu korisnik potpisuje kvalificiranim elektroničkim potpisom. Prilikom ispunjavanja odgovarajućih polja potrebno je izvršiti upload punomoći te vjerodostojne isprave. Nakon što je prijedlog za ovrhu potpisan kvalificiranim elektroničkim potpisom isti se uploada u sustav i  šalje na sud.

Sustav sam prepoznaje nadležnost suda prema mjestu prebivališta ovršenika. Nakon što je prijedlog za ovrhu zaprimljen na sud, sustav automatski povjerava predmet u rad javnom bilježniku kao povjereniku suda. Javni bilježnici se odabiru ravnomjerno, algoritamski, prema abecednom redu njihovih prezimena, prema pravilima o službenom području i sjedištu javnih bilježnika. Komunikacija ovrhovoditelja sa sudovima i javnim bilježnicima u daljnjem tijeku postupka odvija se putem sustava e-Komunikacija. Komunikacija s ovršenikom će se također dalje odvijati putem sustava e-Komunikacije, ako je ovršenik (npr. pravna osoba) uključen u e-Komunikaciju.

PODNOŠENJE PRIJEDLOGA ZA OVRHU na temelju vjerodostojne isprave API pristupom

Pravnim osobama je putem istog informacijskog sustava omogućen API pristup. API pristup omogućuje prijenos podataka iz njihovih informacijskih sustava u aplikativni sustav e-Ovrhe putem šifriranih tablica koje se uploadaju u informacijski sustav i pri čemu se istima omogućuje masovno utuženje. API pristupom odjednom je moguće masovno utužiti veći broj predmeta pri čemu se odjednom kreira veći broj prijedloga za ovrhu u pdf-obliku koji se također i potpisuju kroz navedeni sustav.

RAD JAVNIH BILJEŽNIKA NAKON PRIMITKA PRIJEDLOGA ZA OVRHU

Nakon primitka prijedloga za ovrhu kroz sustav e-komunikacije, javni bilježnik provjerava njegovu dopuštenost i urednost te potom ovrhovoditelju e-komunikacijom dostavlja poziv za plaćanje predujma. Ovrhovoditelj je dužan traženi predujam platiti roku od 8 dana. Nakon što ovrhovoditelj plati predujam, javni bilježnik kreira Obavijest ovršeniku kojom upoznaje ovršenika s njegovom obvezom i ujedno ga upozorava na mogućnost donošenja rješenja o ovrsi. Navedenu obavijest javni bilježnik običnom poštom i putem e-komunikacije dostavlja ovršeniku. Javni bilježnik potom izdaje račun te navedeni račun putem e komunikacije dostavlja punomoćniku. Ukoliko u roku 15 dana od dana slanja Obavijesti ovršenik ne plati dugovanje, javni bilježnik izdaje rješenje o ovrsi te poziva ovrhovoditelja platiti razliku javnobilježničke naknade za rad.

Nakon što razlika naknade bude plaćena, javni bilježnik izdaje račun te isti putem e-komunikacije dostavlja punomoćniku. Kada rješenje o ovrsi stekne svojstvo pravomoćnosti i ovršnosti, javni bilježnik izdaje klauzulu pravomoćnosti i ovršnosti te bez posebnog poziva ovrhovoditelja isto dostavlja ovrhovoditelju putem e-komunikacije.

ZAHTJEV ZA NAPLATU PRAVOMOĆNOG I OVRŠNOG RJEŠENJA O OVRSI NA TEMELJU VJERODOSTOJNE ISPRAVE U ELEKTRONIČKOM OBLIKU

Uvođenjem izmjena, a za predmete u kojima je ovršni postupak pokrenut putem sustava E-ovrha, ovrhovoditelji FINI više ne dostavljaju Zahtjeve za naplatu fizičkim putem, već također putem sustava E-ovrhe.

Naime, nakon što javni bilježnik ili sud u slučaju vraćanja predmeta iz javnobilježničkog u sudsko rješavanje u “Ovrv” predmetu koji je osnovan na temelju prijedloga za ovrhu donese rješenje o ovrsi koje je postalo pravomoćno i ovršno te je otpremljeno i nakon što je za to rješenje o ovrsi izrađena barem jedna potvrda pravomoćnosti, moguće je kreirati i zahtjev za prisilnu naplatu koji se nakon digitalnog potpisivanja također putem sustava e-Ovrhe šalje na provedbu u FINA-u.

U sustavu e-Ovrhe niti u jednom slučaju nije potrebno dostavljati sadržaj rješenja o ovrsi i potvrde pravomoćnosti, obzirom na to kako je njihov sadržaj već pohranjen u sustavu eSpis (eOvrhe su dio eSpis sustava). Iako je u zahtjevu potrebno navesti za kojeg se ovrhovoditelja i ovršenika iz prijedloga zahtjev kreira, potrebno je ponovo navesti i njihove podatke, obzirom na to kako se ti podaci mogu promijeniti.

Neki slučajevi promjene podataka su:

  • promjena podataka ovrhovoditelja ili ovršenika (ime, prezime, naziv, adresa, itd.)

  • promjena ovrhovoditelja (npr. kod prodaje potraživanja)

  • promjena ovršenika (npr. kod smrti ovršenika, nakon čega se ovršuje nasljednike)

Opravdanost promjene podataka u odnosu na podatke iz prijedloga je FINA-i potrebno potkrijepiti prilaganjem priloga odgovarajuće vrste (dokaz o promjeni imena i prezimena, cesija, rješenje o nasljeđivanju, i sl.). Zaprimljenu osnovu za plaćanje FINA upisuje u Očevidnik prema vremenu primitka. FINA obračunava kamatu na glavnicu duga od datuma kako je to osnovom za plaćanje naloženo do isplate. Fina evidentira i trošak postupka, ako je isti određen osnovom za plaćanje. Ukupan novčani iznos duga po osnovi za plaćanje čini iznos glavnog duga, obračunata kamata i troškovi postupka. FINA daje naloge bankama za izvršenje osnove za plaćanje na novčanim sredstvima po svim računima i oročenim novčanim sredstvima ovršenika u svim bankama. Banke izvršavaju FINI-in nalog i vrše pljenidbu novčanih sredstava na računu ovršenika ili pljenidbu i prijenos na račun ovrhovoditelja. Ako ovršenik u tom trenutku nema dovoljno novčanih sredstava na računima u banci za izvršenje osnove za plaćanje u cijelosti, računi ovršenika se blokiraju.

Previous
Previous

Zakon o načinu, uvjetima i postupku servisiranja i kupoprodaje potraživanja